Mobielvriendelijk

Aantal aankopen op mobiel blijft achter
Er wordt nog steeds minder mobiel gekocht dan via de computer. Gebruikers lijken nog niet klaar om vanaf het kleine scherm een bestelling te plaatsen en de betaling te regelen. Hier zijn verscheidene redenen voor. Mensen zien de beperkingen van het kleine scherm en vinden het invullen van velden niet makkelijk, waarbij het kleine toetsenbord natuurlijk niet helpt. Ook denken sommige gebruikers dat het kopen via een mobiel niet zo veilig is als het kopen vanag een tablet, laptop of computer. Ze zien telefoons meer om iets mee op te zoeken, voor sociale media en leuke dingen en laptops en computers voor de serieuze aankopen.

Kopen vanaf de smartphone e-commerce

Maar van deze vooroordelen kan je gebruik maken door je inhoud aan te passen. Het feit dat gebruikers zo min mogelijk willen invullen kan je vereenvoudigen door de mogelijkheid aan te bieden om via Facebook of Google in te loggen. Dat scheelt al heel wat velden. Je kunt gebruikers ook aanbieden dat ze de bestelling afronden op een ander apparaat door gegevens op te slaan en via een link weer beschikbaar te stellen.

Veiligheid
Heb je goed geregeld dat je website veilig is? Maak dat dan ook goed zichtbaar op de mobiele versie. Dat geeft gebruikers de garantie dat ze over kunnen gaan tot hun aankopen en niet bang hoeven te zijn om tot betaling over te gaan. Als klanten er gerust op zijn dat de veiligheid in orde is en er niet al te veel velden ingevuld hoeven te worden, zullen de aankopen via mobiel – maar ook via laptop en computer – zeker gaan stijgen.

Duidelijkheid
Geef klanten ook duidelijkheid over het hele proces. Wat zijn de voorwaarden waar ze zich aan binden? Wat zijn de regels op het gebied van retourzendingen? Geef je klanten peace of mind zonder de kleine lettertjes geheel uit te werken, dus houd het vooral kort en krachtig.